Radní podpořili dokumenty o společenských tématech i známých osobnostech
Ve výzvě na podporu výroby dokumentárních filmů Rada Státního fondu audiovize čelila podobné situaci jako ve výzvě na podporu výroby celovečerního hraného filmu. Do výzvy dorazilo 36 žádostí, Rada měla k dispozici alokaci ve výši 12,5 mil. Kč a dotaci tedy získalo pouze jedenáct nejlépe hodnocených projektů.
„Oproti poslední výzvě tentokrát nechyběla výrazná tematická pestrost. Filmy byly většinově správně zacíleny na kina či alternativní distribuci. Mezi podpořené projekty se dostaly dystopický dokument noir, portréty o konceptuálním umělci Šejnovi nebo filozofu Petříčkovi, observační dokument o sporu o uhelný důl či dokument o klubové scéně v turbulentním období 90. let,“ řekla předsedkyně Rady Marta Švecová.
Nový dokument režisérky Veroniky Liškové (Návštěvníci, hraný film Rok vdovy) Moje druhé, skvělé já se zabývá lékařským i společenským fenoménem poruch příjmů potravy. Tereza je oceňovaná mladá herečka a hudebnice, která účinkuje na jevištích několika etablovaných činoherních i experimentálních scén. Vedle své umělecké kariéry a dnů plných zkoušek, představení, přesunů mezi divadly, brigád i setkání s přáteli má však ještě jeden život. Život plný nesvobody, úzkosti, tenze, samoty, a hlavně neustálého řešení toho, co a jaké množství může sníst. Koprodukci ČR, Itálie a Slovenska podpořili radní částkou 1,5 mil. Kč. Producentem je společnost Cinémotif Films.
Být v obraze režiséra Jana Gogoly ml. (Vězení dějin) je portrétem filozofa, žáka Jana Patočky a univerzitního profesora Miroslava Petříčka. Producentem je společnost Hypermarket Film. Koprodukčními zeměmi jsou Slovensko a Francie. Rada podpořila snímek částkou 1,6 mil. Kč.
Dokument Nekonečný výjezd sleduje příběh dvou vozíčkářů a nerozlučných kamarádů Jirky a Petra. Oba pracují v marketingové agentuře a jsou zapálení fanoušci fotbalové Slavie Praha. Dokument je plný fotbalu, černého humoru a sleduje cestu handicapovaných lidí za svými sny. Režisér Johan Kolínský se vrací s dokumentem do fotbalového prostředí, jeho první film Spolu jsme silnější byl sondou mezi fanoušky stejného klubu. Producentem snímku je moloko film a radní ho podpořili částkou 1,5 mil. Kč.
Režiséři Adam Šoltés a Matúš Chovanec v dokumentu nazvaném Město snů sledují život v Trebišovské osadě, jedné z největších vyloučených lokalit na slovensko-maďarsko-ukrajinských hranicích. Dva místní Romové a bývalí kriminálníci Dezider a Lavor se snaží jako samozvaní detektivové zlepšit životní úroveň místních lidí. Produkční společností je Cinepoint, koprodukční zemí Slovensko a radní podpořili snímek celkem 1,2 mil. Kč.
90KY Hudební euforie je nový dokumentární film režiséra Radima Špačka (Pouta, Stíny v mlze). Hlavní hrdina čtyřicátník Jiří se rozhodne uspořádat hudební festival, jednorázový, velkolepý, plný ikon hudebních devadesátek. Při hledání vhodného místa a oživování starých kapel ale věci nejdou tak lehce, jako kdysi. Při snaze oživit ducha minulosti se vyjevují rozdíly a něco tak banálního, jako je organizace festivalu, poskytuje základ pro úvahu o zásadních okamžicích, které formovaly naši současnost, a to skrze fenomén kapel a rockových klubů, který se pomalu, ale prokazatelně vytrácí. Producentem je společnost KOZA Film a od radních projekt dostal podporu 1,1 mil. Kč.
Jak zakopat díru studenta FAMU Piotra Jasińskiho (Všechno v pořádku, brambory na řádku) podpořil Fond částkou 1 mil. Kč. Režisér považuje spor o polský povrchový důl Turów za mezník v evropském boji s dopadem těžby na životní prostředí. V Polsku je otázka jeho provozu spojena s budoucností demokracie a právního státu. V Německu a České republice jsou zase mezinárodní vztahy pragmaticky nadřazené ochraně životního prostředí. Důl je testem smyslu a efektivity spolupráce v rámci Evropské unie. Producentem je Kuli Film a koprodukčními zeměmi Polsko a Německo.
Režisér Jakub Kučera (Vrstvy města) sleduje v dokumentu Protože musím dlouholetého vedoucího katedry konceptuální tvory AVU a umělce, jehož díla najdeme v galeriích po celém světě, Miloše Šejnu. Umělec je průvodcem v krajině, kde žije a tvoří již téměř 60 let. Pozornost si určitě zaslouží jeho přístup k životu i práci. Producentem je společnost Perfilm a radní podpořili snímek částkou 750 tisíc Kč.
Ve filmu Sněžný muž na černém asfaltu se režisér Martin Ryšavý (Afoňka už nechce pást soby, Medvědí ostrovy) vrací na oblíbenou Sibiř a navazuje na svoje předchozí dokumenty o místních lovcích sobů a kočovnících. V centru projektu je evenský básník Michail Kolesov, který žije v řídce obydlené oblasti v ruské dálnovýchodní republice Sacha. Kolesovova poezie čerpá z každodenního života Evenů v neutěšených ekonomických poměrech, které se za dobu války Ruska s Ukrajinou ještě zhoršili. Producentem filmu je společnost D1film a radní podpořili snímek 1 mil. Kč.
Roli médií a propagandy zkoumá v Praze žijící ukrajinská režisérka Anna Kryvenko (Můj neznámý vojín) ve filmu Tento dům nemá žádná poškození. Proměnu Mariupolu, ukrajinského města zničeného ruskou invazí v roce 2022, sleduje film prostřednictvím pečlivé dekonstrukce obrazů, reklam na sociálních sítích a archivních záběrů a odhaluje drsnou realitu města, které je rychle obnovováno, aby zakrylo známky války. Koprodukci ČR, Německa, Slovenska a Ukrajiny podpořila Rada Fondu celkem 1,1 mil. Kč. Producentem je Somatic Films.
Širší obraz o postavení žen, duševním zdraví a ústavní péči popisuje dokument Sestry režisérky Terezy Bernátkové (Sóla pro poslance a senátory, Dvojí život jedné strany). Řádové sestry de Notre Dame a sedmdesát dospívajících dívek, které byly klasifikovány jako mentálně postižené, byly koncem 50. let poslány na samý okraj bývalého Československa. Dnes se ústavní péče transformovala, ale areál, uprostřed kterého je vidíme se procházet dnes, stále stojí. Celý život se musely potýkat s přehlížením a diskriminací a film se snaží prolamovat pomyslné mlčení, které v této otázce panuje. Producentem filmu je společnost MasterFilm, koprodukční zemí je Francie. Snímek dostal podporu 1 mil. Kč.
Údolí noci režisérky původem z amerického Seattlu Lynne Siefert se zabývá otázkami klimatické krize. Odehrává se v budoucnosti v roce 2035, kdy je město Phoenix téměř nevhodné k normálnímu životu. V této globálně stále přítomné a trvalé vlně veder se stane z noci nový mechanismus přežití. Producentem je Somatic Films, koprodukčními zeměmi Nizozemsko a USA. Radní podpořili snímek 750 tis. Kč.