Poplatky

Markéta Lazarová, 1967
František Vláčil

Jedním ze základních pilířů stabilního financování podpory audiovize jsou audiovizuální poplatky, jejichž výši stanovuje zákon o audiovizi.

Tyto poplatky jsou využívány na podporu audiovize. Všechny poplatky spadají svým charakterem pod daně a jako takové se řídí daňovým řádem. Fond při jejich správě vystupuje v roli správce daně, a vykonává tedy obdobnou činnost jako finanční úřady.

Příjem a řádný výběr poplatků je klíčový pro financování podpory audiovize nejen z důvodů přímého vkladu do těchto podpor. Dle zákona o audiovizi stát přispívá do rozpočtu Fondu dotací účelově určenou na podporu audiovize, a to ve výši výnosů z audiovizuálních poplatků za předloňský rok.

Mezi audiovizuální poplatky patří:

  • poplatek z vysílání reklamy
  • poplatek z kinematografického představení
  • poplatek z poskytování audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání
  • poplatek z převzatého televizního vysílání

V případě audiovizuálních poplatků (s výjimkou poplatku z vysílání reklamy) Státní fond audiovize spustil systém PORT pro vyplňování poplatkových přiznání.

Od jeho spuštění není možné zpracovávat poplatková přiznání jiným způsobem nežli přes tento systém. Aby mohl poplatník splnit svou poplatkovou povinnost, je nutné, aby se do systému PORT registroval.

Poplatek z vysílání reklamy

Od roku 2012 je poplatek z reklamy dán zákonem o audiovizi. Jeho výše je 2 % z výnosů z vysílání reklamy nebo z příjmu z vysílání reklamy, minimálně však 150 mil. Kč. Pokud je příjem nižší, chybějící částka se poměrně rozdělí mezi jednotlivé plátce a dojde k finančnímu dorovnání.

Plátci jsou provozovatelé jiného než místního nebo regionálního televizního vysílání nechráněného podmíněným přístupem. Poplatkovým obdobím je kalendářní rok a poplatkové přiznání odevzdává plátce do tří měsíců po skončení kalendářního roku. Subjekty, jejichž účetní závěrka podléhá ověření auditorem, předkládají poplatkové přiznání nejpozději do šesti měsíců po skončení kalendářního roku. Souběžně s podáním poplatkového přiznání musí být poplatek uhrazený.

Plátci mohou navrhovat své zástupce do výboru.

Poplatek z kinemato­grafického představení

Plátcem poplatku z kinematografického představení je provozovatel kina nebo pořadatel kinematografického představení. Sazba poplatku jsou 2 % z ceny vstupného bez poplatku z kinematografického představení.

Pořadatelem kinematografického představení je osoba, která na své náklady a na svou odpovědnost pořádá kinematografické představení. Kinematografickým představením je zpřístupnění audiovizuálního díla veřejnosti v kině nebo podobným způsobem.

Jeden provozovatel může provozovat i více kin. Poplatkovým obdobím je kalendářní rok a poplatkové přiznání odevzdává plátce do tří měsíců po skončení kalendářního roku. Současně s podáním poplatkového přiznání musí být uhrazený poplatek na podúčet Fondu.

Poplatek z poskytování audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání

Poplatek z poskytování audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání je vypočítaný jako 2 % z ceny, kterou platí koncový uživatel poskytovateli takového vysílání.

Plátci jsou provozovatelé VOD platforem. Poplatkové období je rok a poplatkové přiznání odevzdává plátce do tří měsíců po skončení kalendářního roku. Subjekty, jejichž účetní závěrka podléhá ověření auditorem, předkládají poplatkové přiznání nejpozději do šesti měsíců po skončení kalendářního roku. Souběžně s podáním poplatkového přiznání musí být poplatek uhrazený.

Poplatek z převzatého televizního vysílání

Poplatek z převzatého televizního vysílání platí provozovatel převzatého vysílání ve výši 2 % z ceny za poskytnutí takového vysílání.

Poplatkové období je rok a poplatkové přiznání odevzdává plátce do tří měsíců po skončení kalendářního roku. Subjekty, jejichž účetní závěrka podléhá ověření auditorem, předkládají poplatkové přiznání nejpozději do šesti měsíců po skončení kalendářního roku. Souběžně s podáním poplatkového přiznání musí být poplatek uhrazený.

Přímá investice

Všechny VOD platformy působící v České republice jsou povinny přispívat na podporu české audiovize, a to kombinací povinného odvodu a přímých investic. Samotný povinný odvod je stanoven ve výši 1 % příjmů, zbývající 2,5 % závisí na rozhodnutí každé platformy a půjde o různé kombinace odvodu a přímých investic.

Cílem tohoto přístupu je zajistit vyrovnanost příspěvků distributorů obsahu bez ohledu na jejich původ a vytvořit jednotný systém pro podporu produkce domácího obsahu.

Dokumenty a formuláře

Menu