Fond podpořil slibné debuty, film podle románu Ladislava Fukse nebo snímek ze zákulisí úřadu práce
Dominantním žánrem byla sice dramata, nicméně vedle nich byly do výzvy přihlášeny také různé jinak zaměřené žánrové projekty. Mezi podpořené projekty se dostaly dobrodružný pohádkový film pro děti a mládež, drama s prvky krimi a melodramatu z 30. let minulého století, adaptace románu Ladislava Fukse, film o dospívání z komunity skateboardingu, nebo hybridní film o fungování úřadu práce a systému státní podpory. Do výzvy Státního fondu audiovize na podporu výroby celovečerního hraného filmu dorazilo 47 žádostí. Radní mezi 10 vybraných filmů rozdělili 100 mil Kč.
„V silné konkurenci této výzvy byly nakonec podpořeny dva první celovečerní hrané filmy silných osobností dokumentární režie a jeden debut. Mezi podpořené projekty se tentokrát dostalo pět snímků režírovaných ženami,“ uvedla předsedkyně Rady Marta Švecová.
Stroj na krásné počasí debutující Barbory Chalupové nás přenese do 18. století na vídeňský císařský dvůr, kde český vynálezce Prokop Diviš předvádí Marii Terezii přístroj, který by měl zamezit častým požárům stavení způsobených blesky. Ta jej i s mladým pomocníkem Tadeášem vysílá do Moravské Lhotky vynález vyzkoušet. Tam se však nesetkají s vřelým přijetím. Producentem pohádkového rodinného filmu je společnost Helium Film, koprodukčními zeměmi Rakousko a Polsko a radní podpořili snímek částkou 14 mil. Kč. Barbora Chalupová o sobě dala vědět oceňovaným dokumentem V síti, o sexuálních predátorech na českém internetu, který natočila s Vítem Klusákem.
Film Pan Theodor Mundstock režiséra Martina Šulíka (Muž se zaječíma ušima, Sluneční stát) podpořili radní částkou 12,5 mil. Kč. Snímek natočený podle známé knihy Ladislava Fukse vypráví příběh protektorátního Žida, který se pokouší zachránit chlapce Šimona, jenž se jako jediný z rodiny jeho přátel vyhnul transportu do koncentračního tábora. Mundstock sám prožívá ve své fantazii bizarní výjevy z transportů a života v koncentračním táboře. Když sám odchází do transportu, je klidný a plný naděje, že dokáže přežít. Nečekaný střet s nákladním autem ale ukončí jeho život. Poslední, koho spatří, je právě Šimon. Existenční drama je koprodukcí ČR, Slovenska, Polska a Německa. Českým producentem je společnost Luminar Film.
Zábavně nevyzpytatelná, rafinovaná detektivní story ve stylu Agathy Christie, ale i atraktivní zpracování pozapomenuté kapitoly meziválečné historie. Film všeobecně divácky přístupný, chytře a komplexně vystavěný. Tak mluví o filmu Hotel Záhoří producent Stairway Films. Režie se ujal debutující Jan Švejkar, úspěšný režisér komerčních reklam. Radní podpořili film částkou 12,5 mil. Kč. V česko-slovensko-rakousko-německé koprodukci se představí známí zahraniční herci jako Tom Schilling (Baader Meinhof Komplex), Liv Lisa Fries (Babylon Berlin), August Diehl (Hanebný pancharti) i tuzemské filmové stálice Oldřich Kaiser, Klára Melíšková nebo Stanislav Majer.
Film Let z Kábulu sleduje hlavní hrdinku jménem Zibaa a její boj o přežití v zemi, kde převzalo vládu hnutí Taliban. Příběh se odehrává ve dvou paralelních časových rovinách. Jedna sleduje události během 24 hodin na kábulském letišti, zatímco druhá začíná dva měsíce předtím. Režisérka Sahraa Karimi využívá v příběhu i vlastní zkušenosti, neboť v roce 2021 musela také uprchnout ze země před talibánci. V minulosti natočila řadu oceňovaných snímku, které byly uvedeny na prestižních festivalech včetně Benátek. Koprodukci ČR, Itálie, Francie a Finska podpořili radní částkou 12,5 mil. Kč. Českým producentem je společnost Alluvium Production.
Mezi světy je celovečerní debut oceňované režisérky animovaných krátkých filmů Diany Cam Van Nguyen (Milí tati, Spolu sami). Již název evokuje hlavní téma příběhu studentky fotografie Mai, která pochází z druhé generace Vietnamců v Čechách. Její rodina a tradice na jedné straně a na druhé její přítel muzikant Dan, který ji požádal o ruku, dostávají Mai do situace, kdy propadá pocitům viny. Do toho se dozví, že jí rodiče domluvili za jejími zády sňatek s mladíkem z Vietnamu. Producentem filmu je společnost 13tka, koprodukčními zeměmi jsou Slovensko, Francie a Vietnam. Radní podpořili snímek částkou 12,5 mil. Kč.
Druhý celovečerní film režiséra Adama Kolomana Rybanského Dovolená v Českém ráji podpořil Fond částkou 8 mil. Kč. Manželé Milan a Týna přijíždí s dětmi na dovolenou do kempu v Českém ráji. Od počátku je mezi hlavními hrdiny filmu dusná atmosféra, která vygraduje, když se Milan po jednom večírku s místními trampy ztratí v lese. Za filmem stojí produkční společnost Bratři a koprodukčním státem je Slovensko. Rybanského debut Kdyby radši hořelo měl premiéru na Berlinale v roce 2022.
Oceňovaná režisérka dokumentárních filmů Adéla Komrzý (Zkouška umění, Jednotka intenzivního života) debutuje s filmem Úřad práce. Snímek na pomezí hraného a dokumentárního filmu sleduje nezaměstnanou Viki, která se dílem náhody dostane na volné místo v oddělení hmotné nouze na Úřadu práce. Příběh mapuje následujících šest měsíců, spolu s Viki a jejíma očima postupně poznáváme klienty hmotné nouze, vyloučené ze společnosti stigmatem chudoby: bezdomovce, matky samoživitelky, dlouhodobě nezaměstnané, cizince (především Ukrajince) nebo příslušníky menšin, lidi po výkonu trestu, důchodce, lidi fyzicky i psychicky nemocné, drogově závislé, alkoholiky. Dozvídáme se o jejich osudech a dopadech chudoby na lidské životy i záludnostech byrokratického systému. Producentem snímku je Marina Films. Česko-slovensko-belgickou koprodukci podpořili radní částkou 6 mil. Kč.
Regular je název filmu odvozený od pojmu ze skateboardingu, v jehož komunitě se odehrává film režisérů Davida Hofmanna a Ondřeje Erbana. Hlavní postava snímku Miky má dva hlavní koníčky, ježdění na skatu a kouření marihuany. Když se po maturitě nedostane na vysokou školu, vydá se s kamarádem Patrikem do Prahy. Místo vybájeného života pracuje jako skladník v IKEA. Ubíjející realitu všedních dní změní setkání s energickou Polkou Julií a také jedna tragédie, která na sebe nedá dlouho čekat. David Hofmann snímkem debutuje jako režisér celovečerního snímku, má ve své sbírce Českého lva za nejlepší kameru za film Mord. Ondřej Erban v roce 2018 získal Cenu Magnesia za nejlepší studentský film Sto dvacet osm tisíc. Producentem filmu je společnost moloko film, koprodukčními státy Polsko a Slovensko. Radní podpořili snímek částkou 7,5 mil. Kč.
Antonie, celovečerní debut režisérky dokumentárních filmů Rozálie Levé Kohoutové (CzechTek, Gottland, FC Roma) je intimní drama o otcovské lásce a výměně rodičovských rolí, odehrávající se na sídlišti, kde muži na rodičovskou nechodí. Antonie citlivou formou prozkoumává konvenční představy o rodičovství a zabývá se tématy lásky, nevěry, odpuštění a rasismu v konzervativním prostředí maloměsta v Ústeckém kraji. Film je koprodukcí ČR, Francie a Slovenska. Hlavní roli otce hraje Miroslav Pecháček (seriál Zrádci, Krajina ve stínu), českým producentem je společnost Punk Film. Státní fond audiovize ho podpořil celkem 8 mil. Kč. Snímek dostal podporu i na prestižním Rotterdam Lab Award a Eurimages Co-production Development Award.
Romantická komedie První schůzky režiséra Šimona Holého (A pak přišla láska) je koprodukcí ČR, Polska a Bulharska. Příběh sleduje proměny hlavní hrdinky Marty během deseti let setkávání a hledání vhodného protějšku. Do hlavní role obsadil režisér herečku Simonu Lewandovskou (seriál Dobré ráno, Brno, seriál Studna). Radní podpořili film částkou 6,5 mil. Kč.