Výsledky rozhodování Rady – 2024-2-11-30 Výroba dokument
Ve výzvě na podporu výroby dokumentárních filmů Rada Státního fondu audiovize čelila podobné situaci jako ve výzvě na podporu výroby celovečerního hraného filmu. Ve všech předešlých výzvách na podporu výroby dokumentu Rada rozhodovala o poměrně stabilním počtu projektů, v minulé výzvě jich bylo 19 a v předminulé 20. Do aktuální výzvy však dorazilo 36 žádostí s celkovým požadavkem na podporu převyšujícím 52 mil. Kč. Rada však měla k dispozici alokaci ve výši 12,5 mil. Kč a dotaci tedy získalo jen jedenáct nejlépe hodnocených projektů. Byla vyčerpána celá alokace výzvy. Vedle podpořených projektů se v bodovém hodnocení nad hranici 70 bodů, jež umožňuje udělení podpory, dostalo dalších 15 projektů. Všechny z nich Rada považuje za slibné, nicméně u většiny z nich byla Rada do určité míry nejednotná ve svém názoru a vnímala u daných projektů prostor pro důkladnější přípravu z autorského a/nebo producentského hlediska. Zároveň Rada vnímala tlak způsobený transformací Fondu a avizované proluky ve vyhlašování výzev, který se projevil v množství předčasně podaných žádostí, které ještě potřebují další vývoj. Mnoho z nich bylo Radou SFA podpořeno do vývoje ve výzvách z roku 2024. Tyto projekty potřebují ještě řadu věcí dořešit, takže jejich hodnocení bylo nižší a přirozeně byly upřednostněny projekty v pokročilejší fázi vývoje či na prahu výroby.
Oproti poslední výzvě tentokrát nechyběla ani výrazná tematická pestrost. Filmy byly většinově správně zacíleny na kina či alternativní distribuci. Mnohé projekty byly žánrově portréty osobností, ať už významných, či neznámých, nějakým způsobem zajímavých, většinou z kulturní či sportovní sféry. Menší skupina projektů pak představovala dokumentární reflexi současné geopolitické situace s probíhajícími či hrozícími válečnými konflikty (Tchaj-wan, Ukrajina). Několik dalších snímků více konceptuální formou pojednávalo nějaký společenský fenomén (klimatické změny, vietnamská menšina v Česku, poruchy příjmu potravy). Z genderového hlediska na režijních pozicích výrazně převažovali muži, mezi podpořené projekty se však tentokrát dostaly čtyři snímky režírované ženami. Mezi podpořené projekty se dostaly dystopický dokument noir, portréty o konceptuálním umělci Šejnovi a filosofu Petříčkovi, observační dokument o sporu o uhelný důl či dokument o klubové scéně v turbulentním období 90. let.